Verpakkingen om op te eten

KippevoerAls ik in een winkel loop, kijk ik altijd rond naar bijzondere verpakkingen. Die met veel kleur, gave illustraties, een modern design, een bijzondere vorm of gewoon heel simpel en daardoor prachtig. Het is dan voor mij niet altijd van belang welk product er in zit. Alleen al het kijken ernaar is een genot voor het oog. Maar natuurlijk is het wel leuk als er iets inzit waar je wat aan hebt, zoals een lekker drankje, hapje of een shampoo. De aankoop wordt hiermee in elk geval een stuk logischer en ook voor manlief begrijpelijker.

Groene-theeEen mooie verpakking hoeft trouwens niet altijd te betekenen dat er ook een goed, lekker of mooi product inzit. Zo heb ik een prachtig Aziatisch flesje in de keuken staan, waar thee in zat die niet was te zuipen! Ook gebruik ik blikjes voor mijn fournituren op mijn naaiplekje. Hier zaten snoepjes in, klef en chemisch, die regelrecht de in ton zijn beland. Zo heb ik in mijn leven veel prachtige doosjes, flesjes, potjes en blikjes verzameld. Gewoon voor de mooi of om iets in op te bergen. Sinds de komst van Pinterest en andere visuele media hoef je niet alles meer te bewaren. Enkele van mijn stoffige, gedeukte en verkleurde verpakkingen hebben hun magie verloren en zijn uiteindelijk in de vuilniston beland. Met een beetje pijn in mijn hart, dat wel.

smoothieVan enkele juweeltjes heb ik nog altijd geen afscheid kunnen nemen. Zo staan er 2 kartonnen doosjes, waar ooit enorm zoete bodylotion en douchegel in zaten, op mijn bureau. Ze zijn roze en bekleed met een prachtige Oilily-print in velours, zo zacht en schattig. En ook heb ik nog een prachtige kado-doos met dierenprints erop van de H&M. Met een beetje creativiteit kun je deze oude verpakkingen nieuw leven inblazen. Maak er bijvoorbeeld handige opbergers van, voor sieraden, hagelslag of knoopjes. Of gebruik mooie flessen voor je zelfgemaakte smoothies, of voor een bosje bloemen. Zo kun je nog heel lang tegen oude verpakkingen aankijken. Het leuke hiervan is dat veel van deze verpakkingen vaak een bijzondere herinnering hebben. Zoals de plek van aankoop, bijvoorbeeld een vakantiebestemming. Of juist aan de persoon van wie je het hebt gekregen. Ik vind het leuk om in huis van dit soort persoonlijke spulletjes te hebben staan met unieke herinneringen.

kruidenVoor mij, als package design fan, zijn verpakkingen vooral mooi, maar voor de consument is het wel van belang welk product erin zit, daar gaat het tenslotte om. Wanneer de verpakking opvalt naast een andere verpakking van hetzelfde product verkoopt het beter. Het succes van een product is dus mede afhankelijk van de verpakking. Gek eigenlijk want deze beland bij veel mensen na openen in de ton. Een verpakking moet niet alleen maar mooi, maar ook functioneel zijn. Het product moet goed beschermd worden, makkelijk stapelbaar zijn en transporteerbaar, daar denk je als consument helemaal niet over na. Daarnaast moet er de juiste informatie opstaan, want de aankoopbeslissing wordt vaak in een paar seconden gemaakt. Kortom, een pakkende verpakking is een must!

IkeaVandaar ook dat je steeds meer oog voor detail en design ziet. Kijk bijvoorbeeld naar de verpakkingen van de Hema, de Etos en die uit de food shop bij de Ikea, I love it 🙂 Grote merken gooien eeuwenoude tradities overboord en kiezen voor een nieuwe oplossing. Denk aan thee, tegenwoordig hebben de grote merken piramide-vormige theezakjes, zodat de blaadjes meer ruimte hebben om rond te ‘zwemmen’! Terwijl ik me afvraag of er iemand is die dat smaakverschil zou proeven, niets anders dan een marketing stunt. Of bijvoorbeeld soep uit een zak i.p.v uit blik, dat kost minder tijd om te openen en een schaar hebben we allemaal in huis. Pure marketing! Maar het werkt, we trappen erin, of we het nu geloven of niet. Iets nieuws is altijd leuk en als het er ook nog mooi uitziet…. hebben, hebben!

Er worden elk jaar awards uitgereikt voor de mooiste verpakkingen van dat jaar, de Pentawards. Dit is de enige wereldwijde competitie geheel gewijd aan verpakkingsdesign. In 2013 ging de prestigieuze ‘Diamond Pentaward, naar het ontwerp van vier miljoen unieke Absolut-flessen.

koekjesHelaas zijn we in Nederland niet zo extreem als in bijv. Amerika, Azië of bijvoorbeeld Scandinavië, waar je werkelijk de meest gave verpakkingen ziet. Gelukkig kunnen we tegenwoordig bijna alles online bestellen en zijn, voor de grootste fans, alle soorten verpakkingen dichterbij dan ooit.

 

monstersMaar we doen ons best in Nederland en zolang er d.m.v. unieke verpakkingen meer omzet wordt gemaakt worden er kosten nog moeite gespaard om out of the box te blijven gaan op verpakkingsgebied. En alhoewel ik de reden voor een redesign van een verpakking niet altijd snap, zijn mijn ogen er blij mee.

 

Hieronder enkele leuke ideeën voor het nieuw leven inblazen van oude verpakkingen en bekijk op mijn pinterest bord ‘Package Design’ mijn meest favoriete verpakkingen.

blikjes Innocentjampotjes
blikjes-keuken Toys